مقالات

تفاوت شن وماسه چیست؟

انواع شن و ماسه کرج

شن و ماسه به عنوان پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان شناخته شده‌اند. دو عبارت شن و ماسه همیشه در کنار هم نام برده می‌شوند به همین جهت شاید برخی افراد فکر کنند که شن و ماسه همواره با هم و به صورت مخلوط مورد استفاده قرار می گیرند.اما واقعیت آن است که در برخی از موارد به صورت جداگانه کاربرد دارند و ماهیت آن ها متفاوت از یکدیگر است. در این مقاله از نمونه سازان آفتاب همراه ما باشید تا با تفاوت شن و ماسه و همچنین کاربرد آنها در صنعت آشنا شوید.

جهت دریافت استعلام قیمت و خرید شن و ماسه طبیعی در کرج،کمال شهر، تهراندشت، هشتگرد و طارم با ما تماس بگیرید (09123679691 )، همکاران ما در کارخانجات نمونه سازان آفتاب پاسخگوی شما خواهند بود.

منشاء پیدایش شن و ماسه

به طور طبیعی شن و ماسه از خرد شدن تخته سنگ‌های بزرگ بر اثر باد، باران و دیگر عوامل طبیعی ایجاد می‌شوند. گاهی این فرآیند به صورت مصنوعی در کارخانجات شن و ماسه صورت می‌پذیرد. در طی این فرآیند چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی دانه سنگ‌هایی با اندازه‌های گوناگون تشکیل می‌شود.

تفاوت شن و ماسه

به طور کلی دانه‌های ماسه کوچکتر از شن هستند. بر اساس استانداردها به سنگدانه‌های 0.06 میلی متر تا 2 میلی متر ماسه و به سنگدانه‌های 2 تا 60 میلی‌متر شن می‌گویند. کارشناسانِ شن و ماسه این مصالح را بر اساس عوامل مختلفی نظیر اندازه دانه ها، شکل، منشاء پیدایش و همچنین ترکیبات شیمیایی دسته‌بندی کرده‌اند. در ادامه مقاله شما را با انواع شن و ماسه‌های پرکاربرد در صنعت به خصوص صنعت راه و ساختمان آشنا خواهیم کرد.

انواع شن در صنعت ساختمان سازی

شن به دو صورت شن طبیعی و شن شکسته در بازار ارائه می‌شود معمولاً اندازه هر دانه شن بین 2 تا ۶۰ میلیمتر است.

شن طبیعی: شن طبیعی دارای منشا آبرفتی یا رودخانه‌ای است که معمولاً ظاهری گرد و صیقلی دارد.
شن شکسته: دسته دیگر شن‌های موجود در بازار با نام شن شکسته ارائه می‌شود. شن شکسته تقریباً می‌تواند از انواع سنگ‌ها تولید شود؛ این نوع شن از خرد شدن سنگ معادن در کارخانه توسط دستگاه تولید می‌شود که زوایای تیزی دارند. شکل ظاهری شن شکسته سبب چفت شدن سنگدانه‌های این نوع شن در هم می‌شود و مقاومت آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از این نوع شن به سبب قیمت مقرون به صرفه آن در ساخت بتن ‌سازه های عظیم بهره می‌برند. همچنین از شن شکسته در ساخت آسفالت بالاست راه آهن و پر کردن سنگ چینی سواحل استفاده می‌شود.

شن شسته: در بین شن‌ها به خصوص شن شکسته مقادیر زیادی خاک و مواد عالی وجود دارد که تاثیر زیادی بر کارایی آن دارد به همین سبب برای برخی مصارف از شن شسته استفاده می‌شود تا کارایی مطلوبی داشته باشد. شن شسته در مخلوط با سیمان چسبندگی بیشتر و در نتیجه کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد.

شن دوبار شور: شن‌های دوبارشور دو مرتبه فرآیند شستشو را طی می‌کنند به همین سبب تقریباً وجود خاک و مواد ریز در آنها نزدیک به صفر است.

شن نخودی: یکی از انواع شن‌های گرد شن نخودی است که اندازه آن تقریباً کمی بزرگتر از نخود است و بافت صاف و نرمی دارد این نوع شن به طور معمول از هوازدگی شن‌های اطراف رودخانه تشکیل می‌شود. به شن نخودی سنگ نخودی یا سنگ ریزه نیز می‌گویند. از جمله مصارف این نوع شن می‌توان به محوطه سازی حیاط، پیاده‌رو، فضای سبز و همچنین ساخت بتن اشاره کرد.

شن بادامی: شن بادامی یکی دیگر از انواع سنگدانه‌های درشت است که از معادن یا بستر رودخانه استخراج و فرآوری می‌شود. اندازه سنگدانه‌های شن بادامی بین ۱۲ تا ۲۵ میلی متر متغیر است.

دسته بندی شن براساس چگالی

کارشناسان، دسته‌بندی دیگری برای شن قائل‌اند که کاربرد آن را تعیین خواهد کرد. در این نوع دسته‌بندی شن‌ها بر اساس چگالی به سه دسته شن سبک دانه، شن معمولی و شن سنگین دانه تقسیم می‌شود.

شن سبک دانه: شن سبکدانه به سنگدانه‌هایی همچون پومس، توف، رس، شیل، دیامونت و خاکسترهای آتشفشانی که چگالی پایینی دارند اطلاق می شود.

شن معمولی: شن معمولی که به صورت طبیعی در اطراف ما وجود دارد در تهیه بتن‌های با وزن معمولی کاربرد دارد.

شن سنگین دانه: شن سنگین دانه برای ساخت بتن‌های با وزن سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد سنگدانه‌هایی مانند سرپانتین،مگنتیت، ایلمنیت، ژئوتیت، لیموزین و باریت در دسته شن دانه سنگین قرار دارند.

جهت دریافت استعلام قیمت و خرید شن شکسته و ماسه شکسته در کرج با شماره 09123679691 تماس بگیرید.

ماسه

به صورت کلی تفاوت جزئی در شکل، اندازه، کاربرد ماسه و همچنین منشاء پیدایش آن سبب نامگذاری های متعددی بر روی این محصول گشته است. ممکن است هنگام خرید و تهیه محصول با نام هایی مواجه شوید که به گوش شما آشنا نباشد؛ اگر دانش جزئی در مورد ماسه ها داشته باشید نام محصول شما را در تشخیص کاربرد آن راهنمایی خواهد کرد. در ادامه این مقاله از نمونه سازان آفتاب همراه ما باشید تا به مطالعه خانواده ماسه ها بپردازیم.

ماسه شکسته: ماسه شکسته از خرد شدن سنگ‌های متراکم توسط دستگاه در معادن و کارخانجات شن و ماسه حاصل می‌شود. در فرآیند طبیعی ماسه‌ها در اثر سایش بافتی صیقلی دارند اما در تولید ماسه شکسته محصول نهایی سنگدانه‌هایی با گوشه‌های تیز و خشن هستند. به سبب شکل ظاهری ماسه شکسته، دانه‌های ماسه به خوبی در هم چفت شده و در ساخت بتن عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهند.

ماسه شسته: در روند فرآوری، ماسه مملو از گرد و خاک و آلودگی می‌شود به همین سبب طی فرآیندی ماسه‌ها را می‌شویند. این کار باعث می‌شود چسبندگی آنها در ملات بیشتر شود.

 ماسه دوبار شور: این نوع ماسه دو مرتبه فرآیند شستشو را طی می‌کند و به همین سبب عاری از هرگونه آلودگی و خاک می شود. ماسه دوبار شور گزینه مناسبی برای بتن‌ریزی است.

ماسه بادی: ماسه بادی نوعی ماسه است که در ساحل دریاها و هچنین مسیل رودخانه‌ها یافت می‌شود. دلیل نامگذاری این نوع از ماسه به این سبب است که باد عامل حرکت دانه‌های آن بر روی یکدیگر و در نتیجه صیقلی شدن آن گشته است .ماسه بادی به دلیل سنگدانه‌های ریزی که دارد برای ساخت بتن مناسب نیست. از این نوع ماسه برای تهیه ملات استفاده می‌شود.

ماسه بلوکی: سه جزء سیمان، ماسه و آب مواد تشکیل دهنده بلوک‌های سیمانی‌ هستند. در تهیه بلوک سیمانی از ماسه با اندازه دانه‌های صفر تا ۸ میلی‌متر استفاده می‌شود به همین سبب به ماسه‌هایی با دانه سنگ‌هایی به این اندازه ماسه بلوکی می‌گویند.

شما مخاطبان عزیز نمونه سازان آفتاب می توانید جهت خرید انواع مصالح ساختمانی در کرج (کمالشهر – تهراندشت – هشتگرد) و طارم ۲۴ ساعت شبانه روز با شماره 09123679691 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *