قیمت هرتن شن و ماسه کرجبیس جاده چیست؟

در راهسازی و روسازی جاده‌ها هدف اصلی از ایجاد لایه‌های مقاوم، افزایش توانایی زمین برای تحمل بارهای وارده از سوی وسایل نقلیه است. استفاده از مصالح مرغوب در ساخت بیس جاده و دیگر لایه‌ها ضامن حفظ کیفیت طولانی‌مدت شبکه راه‌ها بوده و تأثیر چشمگیری در کاهش تصادفات جاده‌ای ناشی از خرابی مسیر خواهد داشت. در این مطلب با لایه‌های اصلی روسازی و مصالح سنگی مناسب برای احداث راه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
شما مشتریان عزیز نمونه سازان آفتاب می توانید جهت استعلام بها و خرید بیس جاده در کرج (کمالشهر – تهراندشت – هشتگرد) و طارم در تمامی ایام هفته با شماره ۰۹۱۲۳۶۷۹۶۹۱ تماس بگیرید.

آشنایی با لایه‌های روسازی

در عملیات راهسازی پس از حذف مواد آلی و متراکم ساختن خاک بستر نوبت به ریختن لایه‌های بعدی می‌رسد. تعداد، ضخامت و جنس لایه‌ها در راه‌های مختلف، باید بر اساس میزان ترافیک و شرایط محیطی انتخاب ‌شود. روسازی راه‌های پرترافیک و فرودگاه‌ها از سه لایه زیراساس، اساس و رویه تشکیل می‌شود که در راهسازی به دو لایه اول، ساب‌بیس و بیس هم می‌گویند. برای ساختن این دو لایه از مصالح سنگی همچون شن و ماسه استفاده می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با انواع شن و ماسه و تفاوت آن هامی توانید مقاله (تفاوت شن و ماسه چیست؟) را در وبلاگ نمونه سازان آفتاب مطالعه نمایید.

بیس جاده از چه مصالحی ساخته می‌شود؟

در راه‌هایی که خاک بستر به لحاظ باربری ضعیف است و یا در مسیرهای با آمدوشد بالا، باید روسازی با درنظرگرفتن لایه ساب‌بیس یا زیراساس طراحی شود. برای ساختن این لایه اغلب از مصالح سنگ شکسته و شن و ماسه استفاده می‌گردد.

بیس جاده یا لایه اساس در مرحله بعدی قبل از ریختن رویه روسازی اجرا می‌شود و در برخی موارد که نیاز به اجرای لایه زیراساس نیست، فقط یک لایه تحت‌عنوان اساس با مصالح مرغوب بین خاک بستر و رویه روسازی قرار می‌گیرد. جنس بیس جاده از مصالحی همچون سنگ شکسته، شن و ماسه شکسته، سیمان، آهک و مصالح تثبیت‌شده‌ با قیر است. در مواردی که ترافیک مسیر بالا یا مقاومت خاک بستر کم باشد، از بتن آسفالتی کم‌قیر برای ساخت بیس جاده استفاده می‌شود که به آن اساس قیری می‌گویند.

عوامل زیادی در طراحی یک مسیر و مشخصات اساس راه در نظر گرفته می‌شود. یکی از این عوامل که برای طراحان اهمیت زیادی دارد، حجم مصالح دردسترس با فواصل نزدیک از محل پروژه است. زیرا حمل مصالح از منابعی با مسافت زیاد، به هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست. برای مثال شن و ماسه کرج، هشتگرد، تهراندشت، کمال‌شهر و سایر مناطق همجوار باید از منابعی با کمترین فاصله اقتصادی از محل پروژه تأمین شوند.

خصوصیات مصالح بیس جاده

مصالح سنگی مصرفی در اساس جاده باید عاری از مواد چسبنده باشد. این مصالح را به صورت طبیعی از بستر رودخانه‌ها و یا از معادن شن و ماسه برداشت می‌کنند. از آن جا که منابع طبیعی پاسخگوی نیاز روزافزون به شن و ماسه نیستند، انواع مصالح با شکستن سنگ در کارخانجات سنگ‌شکن نیز تولید می‌شوند. مصالح شکسته قدرت باربری بیشتری نسبت به مصالح شکسته‌نشده دارند. مصالح شنی باید قبل از مصرف نمونه‌برداری و آزمایش شوند تا مشخص شود از مرغوبیت کافی برای ساخت بیس جاده برخوردارند. نیاز است قبل از مصرف مشخصات زیر در مصالح شنی بررسی گردد.

  • دانه‌بندی
  • سختی
  • دوام
  • خواص خمیری
  • تمیزی
  • شکل دانه‌ها
  • نفوذپذیری

جمع‌بندی

طراحی و اجرای بیس جاده یکی از مهم‌ترین مراحل راهسازی است که نقش مهمی در حفظ کیفیت، سلامت و ایمنی جاده‌های کشور ایفا می‌کند. مرغوبیت مصالح مصرفی و نزدیک بودن منابع تأمین آن، تا حد زیادی در پیشبرد فعالیت‌های عمرانی و راهسازی مؤثر است. کارخانه تولید شن و ماسه نمونه‌سازان آفتاب با هدف تأمین مصالح سنگی در شهرهای کرج، کمال‌شهر، تهراندشت، هشتگرد و سایر شهرهای منطقه فعالیت می‌کند. احداث کارخانجات این‌چنینی قطعا با توسعه صنایع عمرانی کشور همسو خواهد بود.

مجموعه کارخانجات شن و ماسه نمونه سازان آفتاب با بیش از 10 سال سابقه درخشان و ارائه محصولات با استاندارد ملی آماده فروش انواع شن و ماسه با دوشعبه فعال در شهر کرج و طارم می باشد. شما همراهان عزیز نمونه سازان آفتاب می توانید جهت خرید و استعلام قیمت انواع شن و ماسه (بیس جاده) در کرج (کمالشهر – تهراندشت – هشتگرد) و طارم در تمامی ایام هفته با شماره ۰۹۱۲۳۶۷۹۶۹۱ تماس بگیرید.